Tot Z Opleidingen

Diensten BV

Tot Z – Specialist in het functionele domein.

Tot Z verzorgt opleidingen in de vorm van  cursussen, workshops, bootcamps en managementoverviews. Frameworks die hierbij worden gebruikt zijn ITIL, ASL, BiSL en MCTL. Voor de opleidingen zijn diverse specifieke websites beschikbaar. Onderaan kunt u een keuze maken uit het aanbod van Tot Z. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen

Tot Z - Dé specialist in het functionele domein

 

Er zijn veel opleiders in Nederland, maar er is er niet een zo gespecialiseerd in het functionele domein als Tot Z. We doen dus heel veel dingen NIET, maar als u behoeften heeft op het gebied van functioneel beheer, informatiemanagement, business-IT alignment of hoe u het ook maar noemt, dan zit u bij Tot Z goed. Jarenlange praktijkervaring wordt hier gecombineerd met een zeer degelijke theoretische basis.

 

 

Specifieke frameworks en websites

 

Om het aanbod van Tot Z helder voor u te ordenen zijn aparte websites gecreerd die allemaal slechts één model of aspect omvatten. Zo hoeft u nooit lang te zoeken. Hiernaast worden ze genoemd. Kort samengevat gaan de websites over het navolgende:

 

  1. itilfoundation.nl: het alom bekende ITIL model. Oorspronkelijk vooral IT-georienteerd, tegenwoordig Service management vanuit IT.
  2. aslfoundation.nl: specifiek gericht op applicatiemanagement, vaak gecombineerd met ITIL.
  3. bislfoundation.nl: framework voor de inrichting van business informatiemanagement.
  4. mctlfoundtion.nl: gebaseerd op MCTL, een model waarmee de optimale inzet van computertechnologie in bedrijfsprocessen wordt beoogd. Functionele invalshoek, foundation niveau.
  5. mctladvanced.nl: gebaseerd op MCTL, maar dan gericht op certificering op advanced niveau.
  6. mctlexpert.nl: gebaseerd op MCTL, maar dan gericht op certificering op expert niveau.

Taxonomie van Bloom

 

Op het gebied van opleidingen volgt Tot Z de taxonomie van Bloom. Deze is grafisch als volgt weer te geven:

 

 

Dit schema kan van onder naar boven als volgt toe worden gelicht:

  • Kennis (weten/reproduceren): Het kennen van bepaalde leerstof, en dat ook kunnen reproduceren. Dit onder het motto: “”Je moet eerst iets weten voordat je het kunt toepassen”. Kernwoorden: herinneren, herkennen, beschrijven, aanwijzen, opsommen, benoemen.
  • Inzicht (begrijpen / verklaren): De relevante leerstof zodanig kennen dat je het in eigen woorden kunt weergeven en dat je het aan een ander zou kunnen uitleggen. Kernwoorden: interpreteren, samenvatten, hernoemen, afleiden, classificeren, uitleggen.
  • Toepassing: Bij toepassing gaat het erom dat je de leerstof kan gebruiken om in een onbekende situatie een probleem op te lossen. Kernwoorden: uitvoeren, implementeren, gebruiken, toepassen.
  • Analyse: Bij analyse breng je delen van de leerstof met elkaar en met een (praktijk)situatie in verband. Kernwoorden: vergelijken, differentiëren, onderscheiden, ontleden, deconstrueren, ondervragen, zoeken, vinden.
  • Evaluatie: Bij een evaluatie kom je tot een beargumenteerd oordeel en standpunt, gebaseerd op een analyse. Er worden keuzes gemaakt en onderbouwd, en je kunt een opinie verdedigen. Kernwoorden: controleren, checken, hypothetiseren, bekritiseren, experimenteren, testen, beoordelen, vaststellen, monitoren.
  • Synthese (Creëren): Bij synthese worden onderdelen weer samengebracht tot iets nieuws. Creativiteit is hierbij een vereiste, evenals realiteitszin en een goede onderbouwing van hetgeen is gecreëerd. Kernwoorden: uitvinden, ontwerpen, genereren, reorganiseren, maken, produceren, bouwen.

 

 

Volledig opleidingstraject

 

Tot Z Diensten biedt (per 1 februari 2017) een volledig opleidingstraject op functioneel terrein. Dit opleidingstraject is gebaseerd op MCTL, waarin zowel het operationele, tactische als strategische niveau op functioneel gebied zijn beschreven.

Tot Z Diensten BV